Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: úte lis 19, 2019 12:27 am


Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Novinky na MyPower.CZ, podpora, návrhy, nápady, náměty, stížnosti ...

Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod karelkilian » pát zář 06, 2019 1:39 pm

Přeji pěkný den,

a protože je pátek, mám pro Vás další článek ke čtení, zamyšlení i diskuzi. Tentokrát se podíváme loď Energy Observer, která používá vodík, sluneční, větrnou i vodní energii.

Karel Kilián

Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Lodní doprava je často (právem) kritizována za znečišťování ovzduší. Na jedné straně jsou lodě schopné přepravit obrovské množství nákladu nebo pasažérů na velké vzdálenosti, na straně druhé však vypouštějí do atmosféry nepředstavitelné množství emisí. I v tomto segmentu se ale blýská na lepší časy - důkazem budiž loď Energy Observer, která ke svému provozu nepotřebuje ani kapku fosilního paliva.

Projekt zcela bezemisní lodě byl ve spolupráci s inženýry z CEA-LITEN zahájen v dubnu roku 2017. Cílem plavidla je otestovat a prokázat účinnost celého řetězce, který se spoléhá na propojení různých zdrojů obnovitelné energie. Po spuštění na vodu v zimě 2017 vyplul Energy Observer na šest let trvající turné, jehož cílem je propagace použitých řešení.

Vodík v hlavní roli

Pohon lodě zajišťují elektromotory, které využívají stoprocentně obnovitelnou energii. Na plavidle jsou nainstalovány solární panely a dvě vertikální větrné turbíny. Kromě toho je vybaveno technologií pro získávání dekarbonizovaného vodíku z odsolené mořské vody. Vodík bude používán jako palivo během noci nebo v situacích, kdy nebude k dispozici dostatek větrné a/nebo sluneční energie.

K výrobě vodíku potřebuje jen slunce, vítr a molekuly vody. Celý proces funguje tak, že loď odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou a vyrobí z ní vodík. Z molekuly vody tak získá dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Zatímco kyslík vypustí do atmosféry, vodík využije k výrobě elektřiny.

K pohybu slouží také klasická plachta, která je používána při plavbách na dlouhé vzdálenosti, jako je například překročení Atlantského oceánu. I v tomto případě si loď vyrábí elektřinu - lodní šroub totiž může fungovat jako vodní turbína, otáčející elektromotorem, což lze přirovnat k rekuperačnímu brzdění elektromobilů. Celý systém dokáže vyrobit 2 až 4 kilowatty energie.

Na začátku všeho byl problém

Victorien Erussard, kapitán a zakladatel lodi, strávil na moři mnoho let. Jeden zásadní okamžik mu však změnil život - uprostřed Atlantického oceánu zažil na lodi výpadek elektřiny. Byl obklopen jen větrnou a sluneční energií, kterou ale neměl jak využít. „Tehdy jsem začal přemýšlet, že bychom měli vytvořit chytrou loď,“ říká Victorien.

Energy Observer nyní slouží primárně jako propagační produkt. Do roku 2022 má přistát ve 101 přístavech v padesáti zemích po celém světě. Součástí jeho návštěv bude ukázka inovativních řešení, příznivých pro životní prostředí. Během cesty bude posádka navštěvovat startupy, které se prostřednictvím inovací chtějí podílet na ochraně Země.

„Ekologický přechod můžeme považovat za příslib lepšího světa. Prostřednictvím této lodě chceme zvýšit povědomí a dokázat, že lidé mohou žít v harmonii s přírodou a že boj proti globálnímu oteplování může otevřít dveře nové ekonomické expanzi, “ říká Jérôme Delafosse, vedoucí expedice Energy Observer.

Testování v drsných podmínkách

Loď je dlouhá 30,5 metru, široká 12,8 metrů a s veškerou technikou váží 28 tun. Může se pohybovat rychlostí až 10 knotů, což je přibližně 18,5 km/h. Na její palubě najdeme tři typy solárních panelů, rozkládajících se na ploše 130 metrů čtverečních, s maximálním výkonem 21 kW.

Z další výbavy jmenujme dvě vertikální větrné turbíny (každá s výkonem 1 kW) a dva reverzibilní elektrické motory s celkovým výkonem 82 kW. Na palubě je také lithiová baterie s kapacitou 106 kWh, zařízení pro odsolování vody, elektrolyzér, kompresor a palivový článek. Celý vodíkový systém váží 2100 kilogramů.

Energy Observer je plovoucí laboratoř, která je určena k testování inovativní energetické architektury v extrémních podmínkách. Výsledky pak mohou být využity i při budování pozemní infrastruktury, využívající sluneční, vodní a větrnou energii. Jedním z cílů je ukázat, že je možné snížit dopad lodní dopravy na životní prostředí, aniž by se snížilo pohodlí a další výhody.

Na YouTube se můžete podívat na propagační video The Energy Observer - loď, která je odhodlána zachránit svět, které vystavilo české zastoupení automobilky Toyota.
karelkilian
 
Příspěvky: 48
Registrován: úte pro 11, 2018 1:22 pm

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod brumlaj » pát zář 06, 2019 5:31 pm

Proč zrovna Toyota? Že by podpora jejího nesmyslu s vodíkem v automobilech? Taková podprahová dvoutunová podpora?
Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám.
brumlaj
 
Příspěvky: 1960
Registrován: ned kvě 12, 2013 1:24 pm

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod KUTIL » sob zář 07, 2019 10:51 am

Už tomu chýba len pertinaxový karburátor a radiálne ostrekovanie čelného skla. Tie dve VAWT sú tam na ozdobu alebo ako brzda. Doteraz Nefungovali nikde a nebudú ani tam. A vietor občas fúka aj proti smeru plavby.
KUTIL
 
Příspěvky: 211
Registrován: sob pro 01, 2012 11:19 pm

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod NOPARasito » sob zář 07, 2019 10:57 am

Jde videt, ze se do toho na...la Toyota, kdyby trochu mysleli a vyuzili panely dost z boku lodi, meli by lepsi vyteznost odrazem od more. Tusim to chce trochu zamakat na technice a ne "dyzajnu". Jj to uz od Toytoy zname. ZE???
Je to jen reklama technicky nedotazeneho nesmyslu.
Kdyby chteli vyuziji dalsi srovnatelne plochy, dokonce rozvinutelne kridla v pripade pekneho pocasi a klidneho more ci oceanu.
Ale i prukopnicke zacatky se ceni.
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 1511
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod willcz » sob zář 07, 2019 11:30 am

na nulove emise tam nemusi davat panely, ale stacilo by dat plachty :-)
6.8kWp poly + 2x XTM 4000-48 + 330Ah LiFe 15S + Batrium s CAN + 4x Pylontech US3000
willcz
 
Příspěvky: 576
Registrován: úte zář 06, 2016 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod miroc » sob zář 07, 2019 11:34 am

willcz píše:na nulove emise tam nemusi davat panely, ale stacilo by dat plachty :-)

To by nestačilo. Na nulové emisie by tam okrem plachiet museli byť ešte veslá a 30 otrokov.
Panely, baterka a elektromotor je asi prijateľnejšie riešenie.
Naposledy upravil miroc dne sob zář 07, 2019 11:36 am, celkově upraveno 1
Miro http://www.vawt.om2cm.sk

Hybrid 5 kWp 62 x FS-382 amorf First Solar, 2 x TriStar MPPT-60, 600 Ah Li-Ion + LiFePO4 48V, Studer Xtender XTM 6000-48 + veterná turbína Darrieus (VAWT) 1 kW riadená TriStar MPPT-60
Online TriStar solar1 - - - - - Online TriStar solar2 - - - - - Online TriStar VAWT - - - - - VIDEO KANÁL YouTube
Uživatelský avatar
miroc
 
Příspěvky: 304
Registrován: ned srp 12, 2012 9:12 am

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod kodl69 » sob zář 07, 2019 11:34 am

Nulový emise, krom znečištění moře výkaly námořníků měly všechny lodě do začátku 18-týho století. Takže veskrze žádný pokrok, hromadu techniky a technologie, a jsem tam, co kryštof kolumbus před 500-ty lety. Ale je to pohodlnější.
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: 6x noark CHSM6610P250, 6x250Wp z I4wifi, 6xTratek 275Wp, 4x auria 120Wp, midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Powerjack 8kW (reálně 6kW po úpravě). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 4068
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod vlkazajac » sob zář 07, 2019 1:35 pm

NOPARasito píše:...kdyby trochu mysleli a vyuzili panely dost z boku lodi, meli by lepsi vyteznost odrazem od more. ...


Ale -ale -ale !!! Nebudú predsa vŕtať dierky do trupu kúsok nad čiarou ponoru ! *fall*
Asi ich odradilo to, že boky majú negatívny sklon.

Celkom by som to dielo nehanil ( že to má zachrániť svet, je len žartovná nadsádzka.. ). Len súdruhovia nepomysleli na to, že v noci nesvieti ale fúkať môže. Namiesto tých vrtuliek do vetra by účinnejšie pomohla plachta, cez deň by sa zbalila a sťažeň sklopil. No, nedali mi vedieť, keď to skicovali, škoda ...
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24 V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12 V oloveným šrotom ))
Subsystém 280 Wp, LS3024B, 99P8S LiIon, Victron 350 VA; Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2318
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod NOPARasito » sob zář 07, 2019 2:00 pm

Ale -ale -ale !!! Nebudú predsa vŕtať dierky do trupu kúsok nad čiarou ponoru ! *fall*
Asi ich odradilo to, že boky majú negatívny sklon.


Kdo rika ze by to melo mit od zakladu tak debilni tvar.
Ale asi jim slo o efektivitu???
Nebo jako hromada neefektivnich spalovaku, kteri napr. nevedi nic o aerodynamice a pak se divi ze I-Pace a Etron maji vetsi spotrebu. Tak je to se vsim.
Neni to jen o tom co vyblije softwer na cokoli, ale jake jsou vstupni a realne prakticke zkusenosti.
Zpusob "katamaranu" je cajk, ale jinak je to spatna reklama. Jako celej system ECO. Tady se to ukazuje v maximalni mire, kdyz se spoji Franjapanec.
Pozn.: I tady na foru se pousmali a plachty by dodelali :wall:
Nebo:
https://www.elektrina.cz/z-nejvetsi-sol ... emi-pohony
Uživatelský avatar
NOPARasito
 
Příspěvky: 1511
Registrován: stř črc 18, 2018 11:14 pm
Bydliště: Vidím na Pálavu a komíny Dukovan

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod ota » pon zář 09, 2019 9:39 am

Loď s nulovými emisemi .....

To muselo dát tolik práce a přitom je to taková blbost.
5kWp + 3kW Multiplus, 15kWh LiFe
http://www.elektrarna.estranky.cz/
Uživatelský avatar
ota
 
Příspěvky: 1716
Registrován: čtv dub 18, 2013 8:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod dracekvo » pon zář 09, 2019 9:46 am

3x energeticky výhodněji vyjde si nabít baterky, než vyrábět vodík. Hlavně pro takové aplikace jako uložit si energii na noc.
Uživatelský avatar
dracekvo
 
Příspěvky: 1683
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod JonasPP » pon zář 09, 2019 11:40 am

Len som si to čital a som sa smiechu neudržal. Vynašli studenu vodu a ešte tvrdia,že je tepla. Však to je k smiechu trieskať veterne turbiny a taku hromadu panelov,vodik,vyvijač a neviem ake ine hluposti na ľoď. Však najzakladnejši pohon na mori bez emisii je vietor. Teda plachetnica. Ostatok,ako baterie a panele s motorom,su len + na manevrovanie a pripadny pohon počas absencie vetra. To ostatne naviac je trapnosť. Každy,čo aspoň trocha vie pohnuť rozumom a nepresuva sa len s davom,tak mu to dôjde.
Mix solarok - 4,9kWp papierovo -3,5kW skutočnych;
48v-Axpert 2,4KW+PJ 6kW;Li-ion -8kWh
24v-PCM 80A;PJ 5kW;NiCd -8kWh
12v-10A PWM;sin~300W;PB 300Wh
Uživatelský avatar
JonasPP
 
Příspěvky: 743
Registrován: pon srp 31, 2015 10:36 am
Bydliště: Okolie Popradu SR

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod vlkazajac » pon zář 09, 2019 11:52 am

No trochu by som nastavil zrkadlo. Načo sa zapodieva polovica kolegov s hybridmi a bivalenciou ( hybridné FVE, autá, vykurovanie baráku a ohrev TUV, ... ) ???
Taká lodička, keď sa ocitne v okolí rovníka, moc vetra nenachytá. Môže počítať s dobrým slnkom a ak práve parkuje, nech si ten vodík ukladá. Má to zmysel aspoň v tom, že si to lodivod omaká, aká zásoba vodíka je zmysluplná. A primárne v tom, že je to ojedinelá aplikácia využitia elektrolýzy pre mobilitu.
Nejaká dovolenka alias stáž na tej lodi by ma neurazila...
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24 V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12 V oloveným šrotom ))
Subsystém 280 Wp, LS3024B, 99P8S LiIon, Victron 350 VA; Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2318
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod Jozef51 » pon zář 09, 2019 12:02 pm

Je tu skoro vylucne kritika. Nuz mne sa ta lodicka paci. Jej meno je v otrockom preklade "Energický pozorovatel". Na plachtach niet uz velmi co pozorovat, ludia objavili pocas tisicroci o nich dost vela.
Urcite by plavba na jej palube bola z hladiska pozorovania chovania roznych technologii ziskavania energie na mori velmi zaujimava. Toyota si v prvom rade robi reklamu ale ti ludia ktori ju navrhli a postavili asi na nej nebohatnu i ked do nej dali dost velky kus zivota.
Pre mna MyP na hladine oceanov. Napiste kto z Vas zbohatol na paneloch ktore ma na streche.
A na tu plavbu by som sa urcite prihlasil.
Jozef51
 
Příspěvky: 262
Registrován: stř bře 01, 2017 8:06 am

Re: Energy Observer – loď s nulovými emisemi

Příspěvekod gupa » ned zář 15, 2019 12:25 am

Jozef51 píše: Napiste kto z Vas zbohatol na paneloch ktore ma na streche.

Na panelech se bohatne, protože faktura a poplatky na OZE jsou stále vyšší. A platíme to všichni jak blbí.

Toto s vodíkem je podobný podvod na hloupý lid, ale není to tak jednoduchý jak FVE a vládou garantovaná výkupní cena el energie.

Vidím to jinak.
Na souši to USákům s vodíkem nevyšlo, a to bylo slávy jak bude celé USA jezdit na vodík. A teď balamutí loďaře nějací chytří vodíkový investoři že to jde. Kdo ví, co za typ lidí se živí loďařinou, tak se musí smát nad takovýma novinářskýma bludama hodně. Ale chytlavé to je hodně. Jako kdysi FVE.
Stále lepší výběr je špatná jízda, než dobrá chůze.
Uživatelský avatar
gupa
 
Příspěvky: 1686
Registrován: sob pro 29, 2012 10:22 pm


Zpět na MyPower.CZ

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Applebot [Bot], CC [Bot] a 0 návštevníků

Reputation System ©'