Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Poslední návštěva: stř pro 11, 2019 11:00 pm


kombinace 24V PB a 7S lion

Baterie, dobíjení, údržba, zapojení, diskuze i nad jinými způsoby uložení energie
PředchozíDalší

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod FRSO » sob čer 22, 2019 7:42 pm

Martin P píše:Dobrý den.
Také si myslím, že v tomto spojení nebude problém. Mám kombinaci Lifepo a olovo, skutečně to funguje tak, že při napětí nad 51V táhne hlavně Lifepo, pod začne zabírat olovo a pod 50V už jede hlavně olovo. Všiml jsem si toho, že olovo do značné míry tlumí napěťový propad Lifepo v dolní části napěťové křivky ( v této oblasti už táhne hlavně olovo). Toto jsem v praxi vyzkoušel stálým odběrem cca 2kW vyvijecem páry při vyvařování starých voskových plástů ze včel, které jsem s ohledem na sousedy dělal večer a v noci. Napětí v úrovni nad 51V klesalo celkem lineárně, pak se pokles trochu zrychlil a pod 50V se zpomalil a šel opět celkem lineárně. Napětí na článcích Lifepo nad 51V klesalo souměrně (rozdíl do 0,05V), mezi 50 a 51 V byl rozdíl až 0,1V a pod 50V se rozdíl napětí zmenšil. Pracovní test jsem ukončil při napětí baterie 48V. Po odstavení vyvijece páry ( o půl třetí ráno) napětí baterií vystoupalo na 50,5 V, do rána kleslo na cca 50V a pak následovalo nabití sluncem.
Edit: upozorňuji na to, že články baterie Lifepo jsou 10-12 let staré

Je možné že olovo bude do určité míry tlumit i napěťový skok při náhlém zvýšení proudu do baterií (typicky při proměnlivé oblačnosti na jaře). Dalo by se to vyzkoušet odpojením olověné baterie ze systému a sledovat změny napětí na Lifepo při změnách oslunění panelů. Nezkoušel jsem to protože v případě odpojení Lifepo ochranou by bez olova následovalo zničení regulátorů.
Ještě popíši nastavení regulátorů:
Bulk 55,6V, výdrž 1hodina
Float 54,4V

K tématu jsem popsal poznatky ze svého "hybridního" zapojení baterií. Doufám že Vám to pomůže.

Plné *batt* přeji a jsem s pozdravem. Martin P.

Zdravím, to máš jaké olovo, že mu stačí nabíjet tak malým napětím. To máš opravdu paralelně Pb a LIFEPO4 ? , Taky chci zkusit paralelně Pb AGM Hopecke 250 Ah a LIFEPO4 100Ah od caspera kvůli prodloužení životnosti Hopecke i když ji mají dost velkou. Jeho aku lze nabíjet až 14,4 V při 12V systému.
FRSO
 
Příspěvky: 983
Registrován: ned srp 14, 2011 9:13 pm

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod vlkazajac » sob čer 22, 2019 8:08 pm

Skúšal som nejaký čas paralelné pripojenie 2x70 Ah štartovacie olovo s 1x65 Ah GEL, to celé 2x v 24V systéme. K tomu balancér, korektné nastavenia napätí.
Zanedlho som pozoroval na gelovkách orosenie v okolí výduchov, čo predtým nikdy nebolo pozorované. Z toho odvodzujem radikálne iné vnútorné odpory batérií a prúdové preťažovanie geloviek.
Myšlienka podpory a spolupráce dvoch nerovnakých batérií má síce logiku v nižšom DOD, ale treba mať aj prúdy pod kontrolou. Pripojiť malú kapacitu Lion k veľkému olovu môže byť tiež chyba.... Radšej tá konverzia napätí, opakujem sa...
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24 V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12 V oloveným šrotom ))
Subsystém 280 Wp, LS3024B, 99P8S LiIon, Victron 350 VA; Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2359
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod Martin P » ned čer 23, 2019 6:20 am

Dobrý den.
Olovo je Emerson EB4 6V200. Kapacita je 200Ah, float 2,31V na článek.
Lifepo je Winston, nominálně 200Ah, skutečně tak 120Ah.
Bulk jsem nastavil dle Lifepo, float dle olova. Vycházím z toho, že olovo připojené na Lifepo je prakticky trvale na skladovacím floatu, tudíž napětí bulku stačí dle Lifepo. Zde doporučuji se držet max. 3,5V na článek u Lifepo (při vyšším je riziko rozjetí článků a jejich poškození, navíc to krátí jejich životnost).
Při určování velikosti baterií jsem se držel toho, že každá z nich musí být schopná měnič utáhnout sama. Pak nemůže dojít k jejímu přetížení.
Baterie se doposud chovají klidně, žádné orosovani výdechů na gelovkach ani nic jiného jsem nepozoroval.
Systém sleduji dál, v případě potřeby poskytnu další informace.

Plné *batt* přeji a jsem s pozdravem. Martin P.
S-UPS. Tři FV moduly ( východ 4x3/240Wp, jih 3x3/240Wp, západ 3x3/235Wp =7155Wp). Tři regly PCM 60X, dvě baterie (první Pb vrla 200Ah, druhá Lifepo4 nominál 200Ah, skutečně tak 100Ah). Měnič Victron multiplus 5000VA, vytěžování do bojleru.
Martin P
 
Příspěvky: 200
Registrován: ned úno 25, 2018 5:04 pm
Bydliště: Havlíčkův Brod

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod kybos » ned čer 23, 2019 1:43 pm

FRSO píše:Zdravím, to máš jaké olovo, že mu stačí nabíjet tak malým napětím. To máš opravdu paralelně Pb a LIFEPO4 ? , Taky chci zkusit paralelně Pb AGM Hopecke 250 Ah a LIFEPO4 100Ah od caspera kvůli prodloužení životnosti Hopecke i když ji mají dost velkou. Jeho aku lze nabíjet až 14,4 V při 12V systému.

Používal jsem několik let paralelně staniční olovo AGM VRLA FIAMM 3*180 Ah s LiFePO Winston 300Ah a docela to fungovalo. Staniční olovo má výrobcem doporučeno nabíjení napětím úrovně float (2,27 V/ článek), což při 24 článcích dává 54,48 V. Pro 16 článků LiFePO toto napětí potom vychází na 3,405 V/ článek. Čili pro dané počty článků jsou napětí docela v souladu, olovo se příliš nevybíjí a funguje tak jako záloha druhé úrovně pro případ odpojení LiFePO z důvodu nízkého napětí na některém z článků v režimu hlubokého vybíjení.
7,5 kWp poly Renesola + 3x Tristar MPPT60 (>40 MWh) + 48V VRLA 180 Ah + LiFePO 540 Ah + UPS 8kW (OPTI-Solar SP8000-SW) + 3F nabíječka 4,8kW (DELTA) Start: 2012
Uživatelský avatar
kybos
 
Příspěvky: 1904
Registrován: sob zář 08, 2012 9:40 pm

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod Pan Taum » ned zář 15, 2019 9:16 pm

Ma nekdo odzkousenou kombinaci 4S liion 3,7v a k tomu paralelne natvrdo 12V olovo? Potrebuji v obytne/pracovnim aute pridat vyuzitelnou kapacitu a nechci cpat penize do olova. Jde o low cost reseni - uz mam tri starsi (vek, sulfatace, vysoky vnitrni odpor) autobaterie paralelne ale porad je to malo. Na strese je fv panel 220Wp a ridi to tristar mppt ktery s teplotni kompenzaci jde v zime kolikrat az na 16V, proto tam nechci cpat lifepo. Maximalni zatez je do 200W plus teda startovani. Premyslim nad liion z elektromobilu tady z bazaru 4S 3,7V 40 az 60 Ah. Neco jsem nedomyslel? Kolik kapacity je vyuzitelne u liion od 3,6v do 3,0 ?
Pan Taum
 
Příspěvky: 557
Registrován: sob úno 25, 2012 9:36 pm

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod trud » ned zář 15, 2019 9:22 pm

Medzi 3,6V - 3V je malo...odhadom 25-35% kapacity...plus..ked to potiahneš pod 12V čo u olova nie je problem...pôjdeš pod 3V..a tam sa to lahko rozhodi...vyhod olovo..prejdi na lion. Namiesto 4ks kup 8ks a maš pokoj.
1050W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 2,1kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah. ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 750
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod rottenkiwi » ned zář 15, 2019 9:25 pm

I propose to consider the question: "Can machine think ?".
SEI formation Float Ochrana High SOC deg. MPPT Život AI LiFePO
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 3171
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod trud » ned zář 15, 2019 9:30 pm



Myslim ze si ho nepochopil..on ju na 3,6V aj nabije..nie ze je nabita na 4,2V a kolko je medzi 3,6-3V. Tam bude vzdy taka istá kapacita..teda len tá ktorú medzi 3-3,6V dodá mínus straty :-) A to bude krute malo z celkovej kapacity.
1050W+3*PWM,18650 pack 7S/60P -28,20V- 4.2kWh+18ks 40Ah/+3ks 16P18650 (Mitsubishi Outlander) 2,1kWh+ pack 26650 7S/6P - 0,75kWh+7ks 60Ah (BMWi3) 1,5kWh + testovacia LTO -11*12Ah. ,Victron VE.Direct 375VA 24V,Victron VE.Direct 1200VA 24V,
el.skúter 48V/30Ah, Yaris Hybrid už druhý :-), dáke spotrebiče prestavané na Li 18650,
http://www.spritmonitor.de/en/detail/840146.html
Uživatelský avatar
trud
 
Příspěvky: 750
Registrován: čtv úno 07, 2013 1:50 am

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod rottenkiwi » ned zář 15, 2019 9:40 pm

On ju može nabíjať aj na 16 V.
A teraz záleží na pomeroch odporov Pb vs. Li-ion,pri danej teplote a prúdoch.

Takže 40 *C a 0.2 C bude niečo iné ako -10 *C a 2C.
I propose to consider the question: "Can machine think ?".
SEI formation Float Ochrana High SOC deg. MPPT Život AI LiFePO
Uživatelský avatar
rottenkiwi
 
Příspěvky: 3171
Registrován: pát úno 13, 2015 2:24 pm
Bydliště: SO, SK

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod Pan Taum » ned zář 15, 2019 9:51 pm

Diky aspon takhle, asi to nebude dobry napad . Alternator nabiji na 14,5v tj. 3,62 na clanek a kdyz zasviti tak je napeti trochu vyse, napr. dnes byla absorpce na 14,73 tj 3,68v. Vyuzitelna kapacita tak bude fakt mala. No nic asi potrapim dalsi olovo nebo se placnu pres kapsu a udelam pokusneho kralika na lead-carbon...
Pan Taum
 
Příspěvky: 557
Registrován: sob úno 25, 2012 9:36 pm

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod volente » ned zář 15, 2019 9:59 pm

12V Pb a LiIon se špatně kombinuje, LiIon 3S je málo a 4s je moc. Vyzkoušel jsem na svém 12V systémku na svícení. Až jednou to olovo vyhodím tak tam přijde 4s LiIon a stepdown DC-DC měnič, s ohledem na max. napětí LED čipů.
U 3s je využitelná energie kolem 50%. 3s používám pouze ve svých samosvitech, ty ovšem už při 11V znatelně méně svítí a tím upozorňují na nutnost nabití. Při 10V už svého uživatele přímo nutí je nabít, proto také nemají BMS a nejsou určeny pro ignoranty. Jedním z nich je můj soused, tak proto o tom zde píšu.
4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW.
Uživatelský avatar
volente
 
Příspěvky: 1965
Registrován: stř srp 20, 2014 12:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod j0hn » pon zář 16, 2019 7:20 am

Jak moc lowcost varianta to je? Na fóru proběhl odkaz na buřty 32700 LiFePO4 VariCore 6,5 Ah. 1kWh vychází okolo 4500 Kč. Aktuálně je na Ali 6 ks za $21,84 s dopravou zdarma.

http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=7&t=5221&p=101470&hilit=varicore#p101470
j0hn
 
Příspěvky: 110
Registrován: čtv dub 11, 2019 3:56 pm

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod ota » pon zář 16, 2019 9:39 am

No ale lifepo4 je něco jiného než li ion!
Tam by to šlo 12S Pb spárovat s 8S lifepo4. Ale porovnej si napětí, záleží o jaké olovo by se jednalo.
5kWp + 3kW Multiplus, 15kWh LiFe
http://www.elektrarna.estranky.cz/
Uživatelský avatar
ota
 
Příspěvky: 1746
Registrován: čtv dub 18, 2013 8:37 am
Bydliště: na chaloupce u lesa-Příbramsko

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod matobabetak » pon zář 16, 2019 9:45 am

Ja rozmýšľam a kombináciu nicd 21cl. + 18650 :?:
matobabetak
 
Příspěvky: 162
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod j0hn » pon zář 16, 2019 10:26 am

@ota: Pan Taum píše o posílení 12V olova v autě. Právě protože LiFePO4 je jiné než li-ion se používá v obytkách.
Pravda, motorová baterka si žije svým životem a nepřipojuje se na solár.
j0hn
 
Příspěvky: 110
Registrován: čtv dub 11, 2019 3:56 pm

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod volente » pon zář 16, 2019 10:47 am

To spíš 19s NiCd s 7s Li-Ion. Tak jsem to provozoval já.
4x Solartec mono 180Wp +¨6x IBC 155Wp poly + 10x Solea 170Wp mono + 6x Calyxo 70Wp amorf vertikálně (JV), 2x ZN ShineSolar poly 250Wp + 2x 260Wp poly (JZ), Epever LS 3024B, Epever LS 2024B, MakeSkyBlue 20A, eSmart 3 - 60A, 19 kWh Li-Ion, Axpert MSXE PF1, 24V/3,0kW.
Uživatelský avatar
volente
 
Příspěvky: 1965
Registrován: stř srp 20, 2014 12:01 am
Bydliště: Brno - venkov

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod dano » pon zář 16, 2019 3:58 pm

Tiez by som potreboval u kamarata kombinaciu Pb + LiIon, Pb je 4PzS620 24V 620Ah a LiIon 7S2P 120Ah. ABS napatie ma olovo 29.8V a Float 27.6V, baterky by som nespojil natvrdo, ale podla napatia by som odpajal od olova litium cez rele (200A). Pre LiIon 7S je ABS napatie uz velke (4.25V/clanok), tak by som cez napatovy komparator odpajal Litiovky pri napati o nieco vyssom ako je float, napr. 28 V a pri 27.7V by zasa rele pripojilo Litiovku paralelne k olovu, ak by uz toto bolo vo floate teda 27.6V. Zrejme by sa dalo ovladanie rele vyriesit aj priamo cez regulator, Victron 150/70 ma vstavane programovatelne rele, ktore sa da nastavit aj ako napatovy komparator.
dano
 
Příspěvky: 90
Registrován: pát zář 01, 2017 7:54 am

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod matobabetak » úte zář 17, 2019 7:38 pm

https://www.aliexpress.com/item/4000029 ... b201603_52

ak mam Pb alebo Nicd a dam tam taketo nieco, bude to stacit ? postrazi si to max a min napetie, prudy skrat
postupne by som doplnal taketo moduly
matobabetak
 
Příspěvky: 162
Registrován: čtv pro 01, 2016 10:54 am

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod honeybj » čtv říj 10, 2019 8:46 am

Ahoj tak čo poviete na mojú kombináciu: 4xAGM Monbat 12V/180Ah a k tomu 13S Samsung SDI 94Ah môže to niečo spôsobiť?
Samsung SDI 13 x 4,15 max nabíjanie - 53,95 V tak preto som nezvolil 14s to by bolo už 58.1V a to by pre AGM nebolo bohvie čo. Zatia to funguje kapacita sa citelne zvýšila. Poraďte dik
honeybj
 
Příspěvky: 5
Registrován: pon říj 07, 2019 11:10 am

Re: kombinace 24V PB a 7S lion

Příspěvekod vlkazajac » čtv říj 10, 2019 7:37 pm

Je Ti známa POVINNÁ procedúra nabíjania olova ?
2 420 Wp, 3 x LS3024B, 1 x VS2024N, 24 V / 140 Ah Pb, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií 12 V oloveným šrotom ))
Subsystém 280 Wp, LS3024B, 99P8S LiIon, Victron 350 VA; Obytný voz 280 Wp, Victron 100/15, 24 V / 130 Ah AGM, Carspa 600 W sin
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 2359
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm

PředchozíDalší

Zpět na Baterie, úložiště energie

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: AwarioRss [Bot], CC [Bot] a 1 návštěvník

Reputation System ©'