Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je pát lis 16, 2018 11:43 pm


MPPT regulátor do auta

Diskuze na téma solárních, větrných a ostatních regulátorů, datové komunikace mezi regulátory a PC, instalace software, zapojení regulátorů, chování a zkušenosti s různými typy regulátorů.
Předchozí

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod vlkazajac » úte kvě 09, 2017 9:24 pm

Všetky modré svetielka stoja nehorázne prachy. Nech mi niekto rozpráva o tom, aké špatné to olovo je.... A ja spávam kľudne, lebo všetko spoľahlivo vybaví Victron 100/15.
To je pravé Easy a je super.

Ale to, čo dracekvo hľadá, bude asi toto:

Izolovaná 24V nabíjecka baterií: Orion 12/27,6-12
Vstup 9 – 18 V, výstup 27,6 V, proudové omezení 12 A, pomocné chlazení ventilátorem
Výstupní napetí nastavitelné potenciometrem
Hmotnost 1,4 kg (3,1 lbs), rozmery 64 x 163 x 160 mm (2,5 x 6,4 x 6,3 palce)

I keď to pripájanie konvertora/nabíjačky na vstup mppt regulátora sa mi zdá byť riadna haluz....

EDIT
Tá nabíjačka stojí 7359 Kč, za čo je + 50% z kapacity lítia, ktoré je k dispozícii. Moooc zlá investícia.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1678
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 162

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod dracekvo » stř kvě 10, 2017 6:34 am

No nic. Takže na panely bude měnič victron 100/30 a nic dalšího se k němu připojovat nebude.

A teď otázka do pranice. Tento dc/dc měnič.
https://www.victronenergy.cz/dc-dc-conv ... v-48v-100v

Má nastavitelné napětí? Někde v popisech píšou že ano. V datasheetu zase píšou, že má 12,5V. A má proudové omezení?
Kdyby šel nastavit na 13,6V a měl omezení, že dá max 30A bylo by to v pohodě. I když něco stojí, v ceně auta a jeho vybavení je to pár procent.
2850Wp, 500Ah LiFePO 48V - rozebráno, odstaveno. Měnič PJ 5000W 48V od matěje na prodej
eauto Peugeot ION 2012, koupeno 2018 58 tis km, nyní 60 tis km
dracekvo
 
Příspěvky: 1005
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 49

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod vlkazajac » stř kvě 10, 2017 7:40 am

Treba v plagáte rozlišovať konvertory s pevným nastavením výstupného napätia, nabíjačku 12/24 V s nastaviteľným napätím a s obmedzením prúdu na 12 A a rýchlonabíjačku s pevným výstupným napätím 12,6 V a s obmedzením prúdu na 3 A ( Teda "rýchlo" vo zvláštnom poňatí .... ).

Ak chceš tú nabíjačku 12 / 24 V použiť na priame nabíjanie lítia 12 V , teda nie cez regulátor, môže byť problém. Nikde nepíšu, že výstupné napätie je nastaviteľné dolu niekde až k 14 V.

V takom prípade by si potreboval menič 12/12/-18, ktorý ide nastaviť do 15 V. Je izolovaný a myslím, že nemá prúdové obmedzenie. Ale pri správnom používaní by to mohla byť priaznivá voľba, treba dohľadať cenu.

https://www.victronenergy.cz/upload/doc ... 50W-EN.pdf

Jedna možnosť tu :
http://www.kavak69.cz/dc-dc-konvertory/ ... 8a--220w-/
Naposledy upravil vlkazajac dne stř kvě 10, 2017 7:58 am, celkově upraveno 1
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1678
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 162

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod dracekvo » stř kvě 10, 2017 7:50 am

Možná to z toho odkazu není jasné, ale koukám konkrétně na 12V/12V 30A. Menší proudy pro mě nemají smysl.

http://www.solar-eshop.cz/p/dc-dc-konve ... -30a-360w/

Jde mi hlavně o to, aby si to samo omezilo proud. Co sem koukal, tak některé tyhle regulátory při překročení proudu spadnou do poruchy přetížení a to je pro mě špatně.
Přece jen vybité lifepo si může říct o víc. Nebo když zapojím nějaký větší spotřebič na měnič 230V.
2850Wp, 500Ah LiFePO 48V - rozebráno, odstaveno. Měnič PJ 5000W 48V od matěje na prodej
eauto Peugeot ION 2012, koupeno 2018 58 tis km, nyní 60 tis km
dracekvo
 
Příspěvky: 1005
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 49

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod vlkazajac » stř kvě 10, 2017 8:05 am

Lenže ak je vybitá batéria a chcem ju nabiť počas jazdy, tak posádka nezapína spotrebiče, ale sedí na bobku. To znamená, že je možné nastaviť len primerané výstupné napätie podľa skúsenosti a je to.

Ak trváš na 30 A, riešenie je jednoduché. Daj tam také konvertory dva.
Přílohy
12_12_18.jpg
12_12_18.jpg (27.58 KiB) Zobrazeno 382 krát
Naposledy upravil vlkazajac dne stř kvě 10, 2017 8:28 am, celkově upraveno 1
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1678
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 162

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod abrams » stř kvě 10, 2017 8:17 am

Zdravím ,

koukám že ten orion má pevně nastavené výstupní napětí na 12,6V - což je pro nabíjení LiFe dost málo :? .

Škoda že Mean Well přestal dělat DC/DC měniče se vstupem 9 až 18V :( takovej by byl k diskutovaný aplikaci dost vhodnej .

Elektronům zdar *sun*
3,96kWp monokrystalů + 2x regl PCM60X + 24kWh LiFePO4 + 6kW HF sínus měnič , celé na 52V systému .
Chibi v textu vyhrazeny :D
Uživatelský avatar
abrams
 
Příspěvky: 2305
Registrován: ned črc 17, 2011 11:19 am
Bydliště: Brno
Reputation: 247

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod dracekvo » stř kvě 10, 2017 8:33 am

Jenže z toho datasheetu koukám, že má max current 25A 10sec. Takže z toho soudím, že nemá proudové omezení, ale pouze nadproudovou ochranu. Takže vybité baterky nebo zapojený větší spotřebič znamená vypadnutí regulátoru. I kdybych měl dva.
2850Wp, 500Ah LiFePO 48V - rozebráno, odstaveno. Měnič PJ 5000W 48V od matěje na prodej
eauto Peugeot ION 2012, koupeno 2018 58 tis km, nyní 60 tis km
dracekvo
 
Příspěvky: 1005
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 49

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod vlkazajac » stř kvě 10, 2017 8:53 am

Nemá prúdové obmedzenie, to by bol o poznanie drahší.

Predpokladajme, že jazdíš v noci a potrebuješ dobiť. Batéria je vybitá na historické minimum. Nikto nezapína za jazdy mikrovlnku, fén ani vysávač. Nastavíš také výstupné napätie na meniči, aby prúd bol akurát 18 A. Pri dvoch meničoch 2 x 18 A. To je pre batériu 100 Ah / 12 V celkom dosť. S takým nastavením môžeš žiť večne.

V reáli taký stav nedopustíš a dobiješ už počas dňa. Takže niečo ti crkne aj z panelov.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1678
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 162

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod dracekvo » stř kvě 10, 2017 9:16 am

Vím jak to myslíš, ale ta cena za takové provizorní řešení mi příde přemrštěná. Navíc to neřeší ten problém, že když na 1200W měnič připnu nějaký pěkný spotřebič, tak mi to ty dobíječe stejně vyrazí.

To už fakt raději dám 10 tis za originál booster pro karavan. Jenže tam je zase problém, že nemají nabíjecí charakteristiky pro lifepo. :-/
2850Wp, 500Ah LiFePO 48V - rozebráno, odstaveno. Měnič PJ 5000W 48V od matěje na prodej
eauto Peugeot ION 2012, koupeno 2018 58 tis km, nyní 60 tis km
dracekvo
 
Příspěvky: 1005
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 49

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod vlkazajac » stř kvě 10, 2017 9:36 am

Keď to zosumírujeme, nemáš k dispozícii nabíjačku LiFePo 12/12-30 A. Je preto lepšie zainvestovať do posilnenia kapacity batérií a nabíjanie zveriť mppt regulátoru. Logické, načo jedna funkcia dvakrát ?

Otázka je, či si musíš robiť starosti. Ja som na poslednej ceste, ktorá trvala 22 dní, prežil s 280 Wp a s olovom 130 Ah / 24 V bez potreby dobíjania za jazdy alebo v kempe. Ty keď posilníš kapacitu na povedzme tých 150 Ah / 12 V, budeš na tom s 400 Wp zhruba rovnako alebo lepšie. Takže by som sa nebál, pokiaľ je to 6 mesiacov v lete. 6 zimných mesiacov je tak či tak vymaľované....

Situáciu s boostermi už nesledujem, ale divil by som sa, keby sa na trhu už neobjavila aj technika pre litium. Dobre si hľadal ?
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1678
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 162

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod dracekvo » stř kvě 10, 2017 9:43 am

Můžu to zkusit. Nechat nabíjet pouze přes mppt.
Jen je škoda, že zatím není možnost jak smysluplně vyřešit i možnost dobíjení za jízdy.
Mám doma na testy dc dc step up/down měnič z číny. Ale tam nejde smysluplně nastavit přesné napětí. Je psaný jako 6A, ale silně se hřeje už při odběru 2A. A navíc je to nedůvěryhodná čína.
Hold se na to zatím vykašlu a budu jezdit s olovem. Třeba se do té doby objeví nějaký nový booster s charakteristikou pro lifepo.
Zatím sem na žádný nenarazil.

Akorát budu muset překopat napájení lednice. Aby se přepínala při nastartovaném motoru na 12V ze sítě auta a při vypnutém motoru jela z nástavbové baterie.
2850Wp, 500Ah LiFePO 48V - rozebráno, odstaveno. Měnič PJ 5000W 48V od matěje na prodej
eauto Peugeot ION 2012, koupeno 2018 58 tis km, nyní 60 tis km
dracekvo
 
Příspěvky: 1005
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 49

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod vlkazajac » stř kvě 10, 2017 10:16 am

Absorpčná chladnička je zabiják. Prepnutím na vozidlovú batériu veľa nezachrániš, jazdí sa poväčšine cez deň a vtedy máš k dispozícii FV a minimálnu ostatnú spotrebu. Vzal by som pajser a vylámal ju von. Je to náš najväčší nepriateľ! Prepáč za dobrú radu tohto druhu......

Ale keď už na to myslíš a to lítium máš, prerob to! A to staré olovo zober so sebou ako zálohu.
2 420 Wp, 3 x LS3024B, WRM15, 24V / 400 Ah gel, VE Multiplus C 800, Carspa 2000 W sin;
všetky panely pripojené paralelne; 100 % využitie prebytkov energie; dotovanie systémových batérií oloveným šrotom ))
Uživatelský avatar
vlkazajac
 
Příspěvky: 1678
Registrován: úte čer 11, 2013 9:40 pm
Reputation: 162

Re: MPPT regulátor do auta

Příspěvekod dracekvo » stř kvě 10, 2017 10:21 am

Mě absorbce zcela vyhovuje. Za jízdy je elektriky dost. Na 12V jí nechávám zapnutou i když někde nachvilku zastavím a pokud zastavím na delší dobu, tak jí přepnu na plyn.
Kompresor by byl bezva, ale teď ho kupovat nebudu. To až po přestavbě interiéru, jestli se k tomu někdy dostanu. Ale možná si s píš koupim obytku s novějším motorem a větší nástavbou. V tomhle strašně bojuju s místem.
2850Wp, 500Ah LiFePO 48V - rozebráno, odstaveno. Měnič PJ 5000W 48V od matěje na prodej
eauto Peugeot ION 2012, koupeno 2018 58 tis km, nyní 60 tis km
dracekvo
 
Příspěvky: 1005
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 49

Předchozí

Zpět na Regulátory

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

Reputation System ©'