Fórum | MyPower.CZ | Obnovitelné zdroje energie - energetická soběstačnost | Právě je stř lis 14, 2018 5:19 pm


Ohrev vody -zaloha

Diskuze na téma solárních, větrných a ostatních regulátorů, datové komunikace mezi regulátory a PC, instalace software, zapojení regulátorů, chování a zkušenosti s různými typy regulátorů.

Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod Patoo » úte úno 07, 2017 10:01 pm

Zdravim Vas
poprosil by som Vas o radu. chcel by som poriesit ohrev bojlera fotovoltaikov ale chcel by som najst nieco "univerzalnejsie" co by v zimnom obdobi mohlo sluzit aj ako pripadny zdroj elektrickej energie na napajanie automatickeho kotla na uhlie. Momentalne mam kotol zalohovany zaloznym zdrojom sinusPRO-1000 W 12V a bateriu ultracell 150ah. kotol ma spotrebu okolo 120w. Neviem ci by bolo vhodnejsie nieco na nabijanie baterie ktorou by sa cez zalozny zdroj napajal kotol, alebo nieco co by napajalo priamo kotol cez zalozny zdroj ktory by zaroven dobijal bateriu. Preto chcem nieco univerzalnejsie aby to v bolo vyuzite aj v letnom obdobi na ohrev vody a v zime by to mohlo sluzit ako zaloha aj ked automaticke by to nemuselo byt. Ddakujem za pripadne rady.
Patoo
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte úno 07, 2017 6:00 pm
Reputation: 0

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod rva » stř úno 08, 2017 12:26 am

Ekonomicky nejlépe vyjde snad panely bazarové ve vhodném počtu aby se daly připojit na Oplockého regulátor, který maximalizuje jejich výkon do spirály boileru.
A zálohu napájení kotle ponechat a starat se dobře o baterii (udržovat v nabitém stavu). V zimě FV moc nedává a pokud vypnou rozvodné závody elekřinu, tak si pište, že to nebude za krásného slunečného dne, ale za mlhy, vichřice nebo sněhové kalamitě. A tehdy tu vaši baterku dobijete nejsnáz paralelním připojením k autobaterii při nastartovaném vozidle a běhu za zvýšených otáček.
_______________________________________________________________________
14kWp, 48V LiFePo4 350Ah,
EPSolar 60A/150V ET6415N + Axpert pwm 4kW PIP4048HS + Axpert mppt 4kW PIP4048MS
rva
 
Příspěvky: 956
Registrován: úte dub 23, 2013 9:21 am
Reputation: 80

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod Patoo » stř úno 08, 2017 6:33 pm

Tiez ma to napadlo dobit baterku autom akurat neviem ake kable pouzit kedze autom sa najblizsie dostanem tak na 12 metrov?
Este mam otazku ci v lete bateriu nechat napojenu na zalozny zdroj kde by isla trvale v "stand by" rezime, alebo ju odpojit a raz za mesiac ju dobit na 100%?
Patoo
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte úno 07, 2017 6:00 pm
Reputation: 0

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod rva » stř úno 08, 2017 7:16 pm

Tak alternátor může dávat (při vysokých otáčkách) dle typu maximálně 55 - 70 A. K baterce máte návod, jakým maximálním proudem ji můžete nabíjet, pro vaše olovo je bezpečné 150Ah/10h = 15A. Tímto proudem byste ale baterku nedobíjel, protože současně bude kotel odebírat 120W/12V=10A (kvůli ztrátám v měniči klidně 15A). Takže by měl alternátor dodávat 15A + 15A = 30A. A abyste nemusel akumulátor dobíjet dlouho, já bych klidně dobíjel aspoň ze začátku dobíjení proudem vyšším třeba 50A a později ho snížil. A na tento proud bych zvolil průřez kabelů (vzhledem k nízkému napětí nechci velkou napěťovou ztrátu na kabelu, protože pak by se nepodařilo dosáhnout vysokého nabíjecího proudu) - odhadem 16mm2. Spousta lidí má svářecí kabely, tak když se nevaří, můžou posloužit tady.
_______________________________________________________________________
14kWp, 48V LiFePo4 350Ah,
EPSolar 60A/150V ET6415N + Axpert pwm 4kW PIP4048HS + Axpert mppt 4kW PIP4048MS
rva
 
Příspěvky: 956
Registrován: úte dub 23, 2013 9:21 am
Reputation: 80

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod vla » stř úno 08, 2017 8:02 pm

Tak velký nabíjecí proud ti dá alternátor maximálně do totálně vybité baterie. V praxi pokud připojíš baterii cca 70% nabitou bude proud odhadem do 10-ti A a bude dost rychle klesat, protože alternátor je vybaven regulátorem na cca 13,8 V a malý rozdíl napětí neumožní tak velké nabíjecí proudy, jak uvádí kolega. Navíc i ekonomicky je to nesmysl. Dobít čas od času ze sítě, a to by mělo stačit, případně tam dát nějakou malou nabíječku, která případně akumulátor dobije a pak ho v tomto stavu bude trvale udržovat. Na Slunce bych v zimě nespoléhal.
vla
 
Příspěvky: 495
Registrován: čtv bře 12, 2015 10:18 pm
Reputation: 47

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod martin2190 » stř úno 08, 2017 8:07 pm

pokud je tam pripojka el. tak to nabijeni z auta je blbost , v aute neni mozno regulovat alternator pro napajeni ext. bat. tzn. bude to dlouho trvat, stitkova hodnota alternatoru neni proud do baterie , pokud je dostatek mista na panely muze mit bojler vlastni a dobijeni baterky taky, akorat kdyz je potreba energie z panelu je ji nedostatek /zima a pod mrakem/ , 250W panel doda prumerne denne 0,5kwh prepocet na rok
FVE 4,9KWp kostal piko 5,5 , MVE 17KW , elektroauto ELTRA
martin2190
 
Příspěvky: 156
Registrován: pon čer 20, 2016 12:56 pm
Reputation: 4

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod Patoo » stř úno 08, 2017 8:32 pm

mate pravdu ale rva to myslel v tom co sme sa bavili o jednej z moznosti nudzoveho dobijania baterie pocas dlhsieho vypadku elektriky. Zalozny zdroj co mam bateriu nabije aj udrzuje v stand by rezime akurat mi islo co robit v pripade dlhodobeho vypadku. v zime ho mavame casto a uz sa stalo ze vypadok trval aj cca 50 hodin tak som sa na to chcel dako pripravit...
Patoo
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte úno 07, 2017 6:00 pm
Reputation: 0

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod mobilik » stř úno 08, 2017 8:35 pm

Potvrdzujem. Pred dvoma rokmy som sa snazil nudzovo na chate nabit zaplavene olovo 600Ah z auta. 6m kabele k baterke prierezu 25mm a prud isiel maximalne 6A tak som to rovno vzdal. Nemalo to ziadny zmysel...

Odoslané z Lenovo P2a42 pomocou Tapatalku
mobilik
 
Příspěvky: 1774
Registrován: úte úno 04, 2014 9:06 am
Bydliště: Neďaleko Košic (SR)
Reputation: 158

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod JiříK » stř úno 08, 2017 9:22 pm

Kdysi jsem nouzově potřeboval takto dobít, kvůli oběhovému čerpadlu, při 15 hodinovém výpadku DS. Nastartoval auto, připojil MĚNIČ, normální prodlužku, doma všechny dostupné nabíječky, prostě všecko. Altík byl rád, když v autě udržel 13 V v systému. :mrgreen: Jen ta kilowatthodina byla trošku dražší-asi tak 100 Kč/kWh...
960Wp Schott ASI,600Wp poly, 1300Ah NiCd,200Ah Pb, 330Ah LiFePo,Juta 2024Z,2x3024Z, 5024Z,Victron Phoenix 1200W,350W, UPS APC300 Back,UPS IMV (Victron) 500 VA a další...
JiříK
 
Příspěvky: 750
Registrován: pon bře 21, 2011 6:29 pm
Bydliště: 345m n.m. v Chřibech
Reputation: 21
 
  • 0


Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod kodl69 » stř úno 08, 2017 10:36 pm

na cy16mm2 při délce 2x12m bude při 30A úbytek 0.7V. Takže to je tak snad minimum, spíš tlustší, ty svařovací bývají 50mm2, to by mělo být OK.
Otázka je, jaký napětí drží nabíješč na baterii a jestli má teplotní kompenzaci. Obyčejný levný UPS většinou baterku "upečou" za dva tři roky...
ostrov 4600Wp neustále ve stádiu zrodu: 6x noark CHSM6610P250, 6x250Wp z I4wifi, 6xTratek 275Wp, 4x auria 120Wp, midnite classic 150 lite+whizbang jr., 16S a různě P cca 300Ah Winston, Powerjack 8kW (reálně 6kW po úpravě). 48V DC rozvody a spotřebiče.
kodl69
 
Příspěvky: 2865
Registrován: sob črc 19, 2014 7:56 pm
Reputation: 191

Re: Ohrev vody -zaloha

Příspěvekod dracekvo » čtv úno 09, 2017 10:15 am

Nejlepší by asi bylo dát na střechy panely a přes oplockého regulátor si ohřívat vodu.
Pokud bych chtěl nouzově dobíjet baterii, tak mít možnost někde pod střechou přepojit panely ze sériového zapojení do paraelního a pak přes nějaký levný 20A regulátor to pouštět do baterky.
Problém nabíjení z auta je, že tam je 14,4V na altíků + úbytek na kabelech a svorkách uvnitř auta, takže na baterce je zase o něco méně a když na tu baterku zapojím 12m kabel např. přes velké kroko svorky tak tam jsou další úbytky a proto pak teklo do baterky z auta pouze 6A. Jediné řešení je použít klidně slabší kabel 4/6mm a těsně k baterce dát step up měnič s omezením proudu a vykompenzovat tak úbytky. Potom bych byl schopný do baterky cpát klidně 10A i přes ubytek 2V na vedení. Taky je v tomto případě potřeba trošku zvýšit volnoběžné otáčky aspoň na 1500ot/min. Viz. průběhy nejběžnějších 70A alternátorů.
Něco podobného teď řeším pro nabíjení nástavbové baterie v obytném autě. Princip bude z altíku step up měnič s omezením proudu 12V->24V a to zapojené na vstup MPPT měniče který si ohládá nabíjení baterie.
2850Wp, 500Ah LiFePO 48V - rozebráno, odstaveno. Měnič PJ 5000W 48V od matěje na prodej
eauto Peugeot ION 2012, koupeno 2018 58 tis km, nyní 60 tis km
dracekvo
 
Příspěvky: 997
Registrován: čtv zář 13, 2012 3:35 pm
Reputation: 49


Zpět na Regulátory

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

Reputation System ©'