Energy Observer – loď s nulovými emisemi
Napsal: pát zář 06, 2019 2:39 pm
Přeji pěkný den,
a protože je pátek, mám pro Vás další článek ke čtení, zamyšlení i diskuzi. Tentokrát se podíváme loď Energy Observer, která používá vodík, sluneční, větrnou i vodní energii.
Karel Kilián
Energy Observer – loď s nulovými emisemi
Lodní doprava je často (právem) kritizována za znečišťování ovzduší. Na jedné straně jsou lodě schopné přepravit obrovské množství nákladu nebo pasažérů na velké vzdálenosti, na straně druhé však vypouštějí do atmosféry nepředstavitelné množství emisí. I v tomto segmentu se ale blýská na lepší časy - důkazem budiž loď Energy Observer, která ke svému provozu nepotřebuje ani kapku fosilního paliva.
Projekt zcela bezemisní lodě byl ve spolupráci s inženýry z CEA-LITEN zahájen v dubnu roku 2017. Cílem plavidla je otestovat a prokázat účinnost celého řetězce, který se spoléhá na propojení různých zdrojů obnovitelné energie. Po spuštění na vodu v zimě 2017 vyplul Energy Observer na šest let trvající turné, jehož cílem je propagace použitých řešení.
Vodík v hlavní roli
Pohon lodě zajišťují elektromotory, které využívají stoprocentně obnovitelnou energii. Na plavidle jsou nainstalovány solární panely a dvě vertikální větrné turbíny. Kromě toho je vybaveno technologií pro získávání dekarbonizovaného vodíku z odsolené mořské vody. Vodík bude používán jako palivo během noci nebo v situacích, kdy nebude k dispozici dostatek větrné a/nebo sluneční energie.
K výrobě vodíku potřebuje jen slunce, vítr a molekuly vody. Celý proces funguje tak, že loď odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou a vyrobí z ní vodík. Z molekuly vody tak získá dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Zatímco kyslík vypustí do atmosféry, vodík využije k výrobě elektřiny.
K pohybu slouží také klasická plachta, která je používána při plavbách na dlouhé vzdálenosti, jako je například překročení Atlantského oceánu. I v tomto případě si loď vyrábí elektřinu - lodní šroub totiž může fungovat jako vodní turbína, otáčející elektromotorem, což lze přirovnat k rekuperačnímu brzdění elektromobilů. Celý systém dokáže vyrobit 2 až 4 kilowatty energie.
Na začátku všeho byl problém
Victorien Erussard, kapitán a zakladatel lodi, strávil na moři mnoho let. Jeden zásadní okamžik mu však změnil život - uprostřed Atlantického oceánu zažil na lodi výpadek elektřiny. Byl obklopen jen větrnou a sluneční energií, kterou ale neměl jak využít. „Tehdy jsem začal přemýšlet, že bychom měli vytvořit chytrou loď,“ říká Victorien.
Energy Observer nyní slouží primárně jako propagační produkt. Do roku 2022 má přistát ve 101 přístavech v padesáti zemích po celém světě. Součástí jeho návštěv bude ukázka inovativních řešení, příznivých pro životní prostředí. Během cesty bude posádka navštěvovat startupy, které se prostřednictvím inovací chtějí podílet na ochraně Země.
„Ekologický přechod můžeme považovat za příslib lepšího světa. Prostřednictvím této lodě chceme zvýšit povědomí a dokázat, že lidé mohou žít v harmonii s přírodou a že boj proti globálnímu oteplování může otevřít dveře nové ekonomické expanzi, “ říká Jérôme Delafosse, vedoucí expedice Energy Observer.
Testování v drsných podmínkách
Loď je dlouhá 30,5 metru, široká 12,8 metrů a s veškerou technikou váží 28 tun. Může se pohybovat rychlostí až 10 knotů, což je přibližně 18,5 km/h. Na její palubě najdeme tři typy solárních panelů, rozkládajících se na ploše 130 metrů čtverečních, s maximálním výkonem 21 kW.
Z další výbavy jmenujme dvě vertikální větrné turbíny (každá s výkonem 1 kW) a dva reverzibilní elektrické motory s celkovým výkonem 82 kW. Na palubě je také lithiová baterie s kapacitou 106 kWh, zařízení pro odsolování vody, elektrolyzér, kompresor a palivový článek. Celý vodíkový systém váží 2100 kilogramů.
Energy Observer je plovoucí laboratoř, která je určena k testování inovativní energetické architektury v extrémních podmínkách. Výsledky pak mohou být využity i při budování pozemní infrastruktury, využívající sluneční, vodní a větrnou energii. Jedním z cílů je ukázat, že je možné snížit dopad lodní dopravy na životní prostředí, aniž by se snížilo pohodlí a další výhody.
Na YouTube se můžete podívat na propagační video The Energy Observer - loď, která je odhodlána zachránit svět, které vystavilo české zastoupení automobilky Toyota.
a protože je pátek, mám pro Vás další článek ke čtení, zamyšlení i diskuzi. Tentokrát se podíváme loď Energy Observer, která používá vodík, sluneční, větrnou i vodní energii.
Karel Kilián
Energy Observer – loď s nulovými emisemi
Lodní doprava je často (právem) kritizována za znečišťování ovzduší. Na jedné straně jsou lodě schopné přepravit obrovské množství nákladu nebo pasažérů na velké vzdálenosti, na straně druhé však vypouštějí do atmosféry nepředstavitelné množství emisí. I v tomto segmentu se ale blýská na lepší časy - důkazem budiž loď Energy Observer, která ke svému provozu nepotřebuje ani kapku fosilního paliva.
Projekt zcela bezemisní lodě byl ve spolupráci s inženýry z CEA-LITEN zahájen v dubnu roku 2017. Cílem plavidla je otestovat a prokázat účinnost celého řetězce, který se spoléhá na propojení různých zdrojů obnovitelné energie. Po spuštění na vodu v zimě 2017 vyplul Energy Observer na šest let trvající turné, jehož cílem je propagace použitých řešení.
Vodík v hlavní roli
Pohon lodě zajišťují elektromotory, které využívají stoprocentně obnovitelnou energii. Na plavidle jsou nainstalovány solární panely a dvě vertikální větrné turbíny. Kromě toho je vybaveno technologií pro získávání dekarbonizovaného vodíku z odsolené mořské vody. Vodík bude používán jako palivo během noci nebo v situacích, kdy nebude k dispozici dostatek větrné a/nebo sluneční energie.
K výrobě vodíku potřebuje jen slunce, vítr a molekuly vody. Celý proces funguje tak, že loď odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou a vyrobí z ní vodík. Z molekuly vody tak získá dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Zatímco kyslík vypustí do atmosféry, vodík využije k výrobě elektřiny.
K pohybu slouží také klasická plachta, která je používána při plavbách na dlouhé vzdálenosti, jako je například překročení Atlantského oceánu. I v tomto případě si loď vyrábí elektřinu - lodní šroub totiž může fungovat jako vodní turbína, otáčející elektromotorem, což lze přirovnat k rekuperačnímu brzdění elektromobilů. Celý systém dokáže vyrobit 2 až 4 kilowatty energie.
Na začátku všeho byl problém
Victorien Erussard, kapitán a zakladatel lodi, strávil na moři mnoho let. Jeden zásadní okamžik mu však změnil život - uprostřed Atlantického oceánu zažil na lodi výpadek elektřiny. Byl obklopen jen větrnou a sluneční energií, kterou ale neměl jak využít. „Tehdy jsem začal přemýšlet, že bychom měli vytvořit chytrou loď,“ říká Victorien.
Energy Observer nyní slouží primárně jako propagační produkt. Do roku 2022 má přistát ve 101 přístavech v padesáti zemích po celém světě. Součástí jeho návštěv bude ukázka inovativních řešení, příznivých pro životní prostředí. Během cesty bude posádka navštěvovat startupy, které se prostřednictvím inovací chtějí podílet na ochraně Země.
„Ekologický přechod můžeme považovat za příslib lepšího světa. Prostřednictvím této lodě chceme zvýšit povědomí a dokázat, že lidé mohou žít v harmonii s přírodou a že boj proti globálnímu oteplování může otevřít dveře nové ekonomické expanzi, “ říká Jérôme Delafosse, vedoucí expedice Energy Observer.
Testování v drsných podmínkách
Loď je dlouhá 30,5 metru, široká 12,8 metrů a s veškerou technikou váží 28 tun. Může se pohybovat rychlostí až 10 knotů, což je přibližně 18,5 km/h. Na její palubě najdeme tři typy solárních panelů, rozkládajících se na ploše 130 metrů čtverečních, s maximálním výkonem 21 kW.
Z další výbavy jmenujme dvě vertikální větrné turbíny (každá s výkonem 1 kW) a dva reverzibilní elektrické motory s celkovým výkonem 82 kW. Na palubě je také lithiová baterie s kapacitou 106 kWh, zařízení pro odsolování vody, elektrolyzér, kompresor a palivový článek. Celý vodíkový systém váží 2100 kilogramů.
Energy Observer je plovoucí laboratoř, která je určena k testování inovativní energetické architektury v extrémních podmínkách. Výsledky pak mohou být využity i při budování pozemní infrastruktury, využívající sluneční, vodní a větrnou energii. Jedním z cílů je ukázat, že je možné snížit dopad lodní dopravy na životní prostředí, aniž by se snížilo pohodlí a další výhody.
Na YouTube se můžete podívat na propagační video The Energy Observer - loď, která je odhodlána zachránit svět, které vystavilo české zastoupení automobilky Toyota.